Search
Close this search box.

تولید آب و غذا و ایجاد اشتغال برای ایران در کشت و صنعت شریف آباد با توسعه پایدار کشاورزی

تولید آب و غذا و ایجاد اشتغال برای ایران در کشت و صنعت شریف آباد با توسعه پایدار کشاورزی

«ان‌الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم.»( سوره رعد ایه ۱۱)
انسان‌های خودساخته می‌توانند در راستای تمدن‌ و پیشرفت، رفع نیاز، توسعه کشاورزی، امنیت غذایی و… گام بردارند.
محمد تقی امانپور پیشکسوت و بانی جهاد سازندگی چهره‌ای شناخته شده درکشور و هم اکنون عضو کمیته احیا و پایدارسازی دشت قزوین است. رهبر معظم انقلاب، در بیانیه گام دوم انقلاب، تاکید کردند که تمدن‌سازی در شرایط فعلی، بسیار لازم است و راه آن از مدیریت جهادی و جهاد علمی می‌گذرد. امان پور پس از سال‌ها فعالیت در جهاد سازندگی به‌عنوان معاون آموزش و تحقیقات تا خدمت در وزارت نفت موجب رونق تولید داخل و تشویق نوآوران و کارآفرینان شد مدیری خستگی ناپذیر صرفاً به عشق اعتلای هویت این مرز و بوم ، مشوق مدیران است و اتفاقاً با مشغله فراوانی که دارد در کوتاه‌ترین زمان می‌توان به ایشان دسترسی پیدا کرد.

امانپور خود را قطره ای کوچک در اقیانوس بزرگ امت اسلامی توصیف کرد و گفت :قبل از انقلاب با رتبه اول کنکور در دانشگاه پلی تکنیک قبول شدم و به‌عنوان عضو فعال و موثر نهضت دانشجویی شناخته شدم؛ پس از انقلاب بلافاصله توانستم نهضت دانشجویی را در رابطه با دولت و نظام فعال نمایم و نماینده نخست وزیر در ارتش و مسئول سازماندهی دانشجویان در مناطق بحرانی باشم. ‌همین طرح مبنایی برای شکل‌گیری «طرح جهاد برای سازندگی روستاها» شد که در نهایت با فرمان امام خمینی (ره) که فرمودند: اگر می‌خواهید کشور را بسازید، باید جامعه را بسازید. اگر می‌خواهید جامعه را بسازید، ابتدا باید خودتان را بسازید، جهاد سازندگی تشکیل شد.

 

۲۲ سال در جهاد سازندگی به‌عنوان عضو شورای مرکزی، ‌فرمانده مهندسی و پشتیبانی جنگ و معاون وزیر به فعالیت پرداخته‌ام که حضور در نهضت دانشجویی پیش از انقلاب و جهاد سازندگی پس از انقلاب، مطالب ارزشمند و فراوانی به من آموخت و فرصت‌های بیشماری فراهم شد تا با نوآوری، کارآفرینی، خدمت صادقانه برای مردم (به ویژه روستائیان و محرومین)، نحوه تعامل با جوانان، امیدآفرینی و کمک به رشد دیگران آشنا شوم و با تکیه بر مدل مدیریت جهادی، نحوه سیاستگذاری، طراحی متدها و چگونگی توسعه فناوری‌ها را فرا گرفتم.

 

از ابتدای سال ۱۳۸۰ به‌عنوان مدیرعامل شرکت پشتیبانی نفت و مشاور عالی وزیر نفت در امور صنعتی به فعالیت خود ادامه دادم و زمینه جدیدی را برای حمایت از سازندگان تجهیزات، انتقال فناوری، توسعه مباحث دانش بنیان، نوآوری و کارآفرینی به وجود آوردم. مدتی نیز به‌عنوان رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران مشغول کار بودم. در دولت نهم و دهم فرصت چندانی وجود نداشت تا با دولت همکاری کنم اما در دولت یازدهم به‌عنوان مسئول صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی وزارت نفت در حال خدمت می‌باشم. رویکرد اصلی من در طول خدمت به نظام اسلامی، فعالیت دانش‌بنیان و طراحی مدل‌های توسعه پایدار بوده است.

 

به لطف خداوند موفق شدم یک رویکرد و تفکر جدیدی مطرح نمایم که ارزش آن کمتر از ارزش کالاهای صادراتی ایران نیست. یک تفکر صحیح، همواره ماندگار و تأثیرگذار است و  توسط نوآوران و کارآفرینان نسل‌های بعدی در مسیر کمال پیش خواهد رفت؛ این اتفاقِ بسیار مهم می‌تواند اسباب امیدواری‌های فراوان در شرکت کشت و صنعت شریف آباد باشد.ما در کشت و صنعت شریف آباد ظرفیت‌های متعددی در حوزه زراعی، باغی و دام و طیور داریم که باید برای همه این موارد برنامه توسعه‌ای تدوین کرد.

 

امانپور بر اقتصادی کردن دام در کشت و صنعت شریف آباد نیز اشاره کرد و یادآور شد: امروز تنها در صورت فروش شیر و گوشت دام خود می‌تواند درآمدزایی داشته باشد، در حالی که اقتصادی شدن حوزه دام  ابعاد وسیعی دارد که شرکت کشت و صنعت شریف آباد باید در این حوزه پیشگام باشد.

در خصوص فعال سازی کشت و صنعت شریف آباد ، تاکید کرد ضروری است فعالیت در کشت و صنعت شریف آباد بصورت حرفه ای  اعم از دام و طیور و آبزیان و زراعی و باغی اقتصادی شود.

او نابغه ی طراحی الگوهای توسعه پایدار ، از جمله توسعه پایدار کشاورزی است.

طی۴۴ سال بعد از پیروزی انقلاب با پشتوانه قراردادن ۶ سال مبارزات دانشجویی قبل از انقلاب طی  فعالیت دانش بنیان ، ارتباط فعال با دانشگاههای معتبر جهان همواره برای همکاری با آنها فراخوان شده است که مهمترین آنها حضور در کارگاه آموزشی خصوصی سازی در جهان سوم در دانشگاه هاروارد بوده است.

محمد تقی امانپور براندیشه های ارزشمند اقتصادی  تولیدات و کسب و کار دانش بنیان در کشت و صنعت اشاره کرد و گفت: ساماندهی وضع موجود دامداری کشت و صنعت شریف آباد در صورتیکه هر یک از حوزه های متولی ، مشاوره تخصصی داشته باشد، محقق می شود .

 همچنین اقدامات بسیار آسان و کاربردی از جمله غنی سازی خوراک دام با ریز مغذی ها که منجر به افزایش کمی وکیفی تولید می شود، که مقرر شد بررسی و پیگیری شود.

از دیگر نقاط قوت کشت و صنعت شریف آباد ظرفیت عظیم این مجموعه و همکاری با دانشگاه شاهد است، که باید همه ی عوامل فعالیتهای بنیاد شهید بویژه در سازمان اقتصادی کوثر استفاده شود.

کشت و صنعت شریف آباد میتواند یک پایلوت مناسب برای استفاده از ظرفیت کار آمد اساتید و دانشجویان و کارمندان دانشگاه ها برای تولید دانش بنیان باشد که ضروری است عملیاتی بشود.

امانپوردر پایان با صمیمیت بسیار ضمن آنکه خود را خدمتگذار کوچک نظام و سرباز رهبری معرفی کرد، آمادگی خود را برای حمایت همه جانبه از شرکت کشت و صنعت شریف آباد در چهار چوب توسعه پایدار دشت قزوین اعلام نمود.